I 2020 skulle Løkken Antikmesse have holdt 45 års jubilæum, men på grund af to års Corona-aflysninger sker det først her i 2022 den 4.-5.-6.-7. august i Løkken-hallen.

Siden den første Løkken Antikmesse blev afholdt i 1970’erne har tusindvis af publikummer besøgt messen og tusindvis af antikviteter er blevet solgt. Men to ting er stadig de samme: arrangørerne og stedet. Carl Sørensen og Bitten Madsen fra Gule Længe Antik i Lønstrup har stået i spidsen for antikmessen gennem alle årerne, de senere år suppleret af deres søn, Andreas Sørensen. Og så er der Løkken-hallen, der i år kan fejre 50 års jubilæum, nu som Løkken Idrætscenter.

Ideen til Løkken Antikmesse fik Carl og Bitten, da de i første halvdel af 1970’erne deltog på en antikmesse nede i Sønderjylland. På det tidspunkt var antikmesser et nyt fænomen. ”Vi tænkte, at der måtte være grundlag for noget lignende i Løkken, hvor der var mange turister om sommeren og lige var bygget en idrætshal. Det første år fik vi samlet en 8-10 udstillere. Ganske vist tabte vi penge, men vi fik gjort os en masse erfaringer, så næste år var der overskud. Samtidig steg antallet af udstillere hurtigt til omkring 35.”, fortæller Carl Sørensen.

Løkken Antikmesses motto er kvalitet og tradition, og det har været en ledetråd for messen gennem alle årene. ”Helt fra starten har det været målet, at de besøgende i Løkken-hallen skulle opleve antikviteter af høj kvalitet. Derfor har vi lagt vægt på at finde udstillere med spændende og originale ting, der ikke sælger kopier. Samtidig er det vigtigt, at der også er et varieret udvalg, så der er noget for enhver smag og pengepung.”, uddyber Carl Sørensen.

”For mange er det blevet en tradition at mødes på Løkken Antikmesse, hvor man sammen går rundt og ser standene, inden man tager en pause i cafeen over en kop kaffe og en sandwich. Og måske man får købt en ting eller to med hjem.”, siger Andreas Sørensen.

Arrangørerne lægger vægt på, at der er en genkendelighed fra år til år. Standmaterialet i træ er over 40 år gammelt, antikmessens cafe er placeret det samme sted, hvor de besøgende kan få de samme ting at spise og drikke. Ovenlyset i hallen er slukket i messens åbningstid, og der er placeret blomster rundt omkring. Alt sammen for at skabe en hyggelig og afslappet stemning. ”Så i en tid, hvor mange har travlt med at ændre og lave ting om, så vælger vi at holde i det som vi virker. Det mener vi giver publikum en god oplevelse.” afslutter Andreas Sørensen.

En af de ting der har ændret sig meget siden antikmessens begyndelse er markedsføringen. ”I gamle dage var det nok at sætte et skilt op ved vejen og måske sætte en annonce i avisen. I dag skal du også have en hjemmeside, være aktiv på Facebook og Instagram samt lave annoncering på Internettet. Så på den måde er markedsføringen blevet mere kompliceret. Samtidig er der de sidste 25 år kommet markant flere kulturarrangementer, så konkurrencen er også blevet hårdere.”, udtaler Carl Sørensen.

De sidste 15 år er den teknologiske udvikling gået hurtigt og samtidig handler danskerne mere og mere på Internettet, noget som Corona-nedlukningerne accelererede. Carl Sørensen tror dog stadig på antikmessens fremtid. ” I mine øjne er der ikke noget der kan slå det, at du kan komme ind på en antikmesse, hvor du kan møde flere forskellige handlere, holde tingene i hænderne og få svar på dine spørgsmål af sælgeren med det samme.